Hasil pertanian utama dunia pada 2004

Kategori tanaman yang penting termasuk bijian dan pseudobijian, kekacang, makanan ternak, serta buah-buahan, dan sayur-sayuran. Tanaman tertentu ditanam di kawasan tumbuh yang berbeza di seluruh dunia.

Produk pertanian terutama,
mengikut tanaman (juta tan metrik)
(berdasarkan data 2004)
Bijirin 2,263
Sayur-sayuran dan tembikai 866
Akar dan ubi 715
Susu 619
Buah-buahan 503
Daging 259
Tanaman minyak 133
Ikan (anggaran 2001) 130
Telur 63
Kekacang 60
Gentian sayur 30
Sumber: Pertubuhan Makanan dan Pertanian (FAO) [33]
Produk pertanian terutama,
mengikut tanaman (juta tan metrik)
(berdasarkan data 2004)
Tebu 1,324
Jagung 721
Gandum 627
Beras 605
Ubi kentang 328
Bit gula 249
Kacak soya 204
Buah kelapa sawit 162
Barli 154
Tomato 120
Sumber: Pertubuhan Makanan dan Pertanian (FAO) [33]

[sunting] Peningkatan tanaman

Rencana utama: Pembiakan tumbuhan
Traktor dan Chaser Bin
Seorang saintis pertanian merekodkan tumbuh-besaran pokok jagong
Jaring melindungi anggur wain daripada burung.
Antara lain, penjinakan tanaman dilakukan supaya dapat:
  • meningkatkan hasil;
  • meningkatkan ketahanan terhadap penyakit dan kemarau;
  • memudahkan penuaian; dan
  • memperbaik rasa dan nilai pemakanan.
Pemilikan dan pembiakan yang teliti selama berabad-abad telah amat mempengaruhi ciri tumbuhan tanaman. Pembiak tumbuhan menggunakan rumah hijau dan teknik yang lain untuk mendapatkan sehingga tiga generasi tumbuhan setiap tahun supaya mereka dapat membuat pembaikan dengan lebih pantas.
Pemilihan dan pembiakan tumbuhan pada 1920-an dan 1930-an memperbaik pastura (rumput dan klover) di New Zealand. Usaha mutagenesis sinaran yang gigih (iaitu kejuruteraan genetik primitif) pada 1950-an menghasilkan kelainan bijian komersil moden seperti gandum, jagung, dan barli.
Hasil purata gandum adalah:
Sebagai perbandingan, hasil purata gandum di negara seperti Perancis melebihi 8 t/ha. Perbezaan hasil disebabkan terutamanya oleh perbezaan iklim, genetik, dan penggunaan (atau tidak) teknik perladangan intensif (penggunaan baja, kawalan perosak kimia, dan kawalan pertumbuhan untuk mengelakkan rebah. (Nota pertukaran: 1 busyel gandum = 60 paun (lb) ≈ 27.215 kg. 1 busyel jagung = 56 paun ≈ 25.401 kg)
Dalam bidang pertanian perindustrian, "perbaikan" tanaman seringnya mengurangkan mutu pemakanan dan mutu yang lain demi memanfaatkan pengeluar. Selepas jentera penuai tomato mekanik dibangunkan pada awal 1960-an, ahli sains pertanian membiak tomato yang lebih keras dan kurang berzat. (Friedland dan Barton 1975). Sebenarnya, satu kajian longitud yang utama tentang aras nutrien bagi banyak sayur menunjukkan kemerosotan yang ketara pada 50 tahun yang lalu. Pada hari ini, Vitamin B2 dalam sayur kebun di Amerika Syarikat merosot sebanyak 38% pada puratanya, manakala vitamin C merosot sebanyak 15% (Davis dan Riordan 2004).
Baru-baru ini, kejuruteraan genetik telah digunakan di sesetengah kawasan di dunia untuk mempercepat proses pemilihan dan pembiakan. Pengubahsuaian yang paling banyak digunakan ialah gen ketahanan racun perosak yang membenarkan tumbuhan tahan pendedahan glifosat yang digunakan untuk mengawal rumpai. Satu pengubahsuaian yang kurang digunakan kerana lebih berkontroversi menyebabkan tumbuhan menghasilkan toksin bagi mengurangkan kerosakan yang diakibatkan oleh serangga (lihat Starlink). Kesan yang sama masih berlaku sehingga hari ini, dengan sebarang perubahan terhad hanya kepada teknologi.
Terdapat pengeluar khusus yang menternakkan atau menanam jenis ternakan dan tanaman yang kurang biasa. Akuakultur, iaitu penternakan ikan, udang, dan alga, amat berkait dengan pertanian. Pemeliharaan lebah yang secara tradisi dilakukan untuk menghasilkan madu lebah kini semakin dipergunakan untuk pendebungaan tanaman.
Lihat juga : Botani, Senarai tumbuhan jinak, Senarai sayur-sayuran, Senarai herba, Senarai buah-buahan

[sunting] Ternakan

Rencana utama: Ternakan
Pengeluaran untuk makanan dan gentian bagi kegunaan dan makanan manusia boleh dilakukan secara "pastoral", "nomad", intensif, atau perindustrian. Secara tradisi, penanaman tanaman untuk makanan haiwan dan ternakan di Barat merupakan aktiviti yang utama di ladang perseorangan/keluarga dan di ladang pelbagai.

[sunting] Masalah alam sekitar

Hakisan teruk di ladang gandum berdekatan Washington State University, Amerika Syarikat. (banci 2005)
Pertanian boleh mengakibatkan masalah alam sekitar kerana ia mengubah persekitaran asal dan mengeluarkan produk sampingan yang boleh membahayakan. Contohnya termasuk:
Pertanian telah dikatakan merupakan penjana kesan negatif yang terbesar terhadap biokepelbagaian di kebanyakkan negara (lihat Rancangan Tindakan Biopelbagaian) yang terjadi kerana penerokaan hutan dan habitat yang lain apabila tanah baharu dimajukan untuk pertanian. Sesetengah pengkritik memasukkan pertanian sebagai punca perubahan iklim global terkini.
Mengikut Pertubuhan Bangsa Bersatu, sektor penternakan (terutamanya lembu, ayam, dan babi) muncul sebagai sebab utama kepada kesan dan masalah alam sekitar, dari skala tempatan hingga ke skala global. Sektor ini menghasilkan 18% daripada "pembebasan gas rumah hijau di seluruh dunia" daripada segi kandungan karbon dioksida. Sektor penternakan juga menyumbangkan 64% daripada penjanaan ammonia yang mengakibatkan hujan asid dan keasidan ekosistem.

[sunting] Dasar

Share this article :

0 komentar:

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Seputar kapung HIjau, lingkungan dan pertanian - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Inspired by Sportapolis Shape5.com
Proudly powered by Blogger